Rutiner och olikheter

Vi har alla våra egenheter och endel är mer i behov av rutiner än andra i sin vardag, i sitt liv.
Mina två hundar är totalt olika där, Storm som kan ta det mesta lite som det kommer och Frey som lätt blir förvirrad och fundersam om något inte är som det brukar.
 
Jag är själv lite av rutinmänniska men överlever om inte allt blir som det brukar : )
 
Vi har förstås lite situationer som alltid innebär samma rutiner, framför allt vid matdags för att undvika bråk. Storm sitter på min vänstra sida och väntar medan Frey sitter på min högra sida. Frey har en riktigt bra inre klocka och vet när det börjar bli dags för mat. Eftersom hans plats är längst in i vårt lilla kök drar han sig alltid dit in lite före matdags, för att vara säker på att vara på rätt plats i god tid så inte Storm blir arg på honom om det skulle bli trångt. Storm bryr sig inte om att gå in köket förrän jag börjar ta fram matskålarna. Frey han sitter alltid på samma ställe och väntar, alldeles stilla tills matskålen kommer på golvet. Sedan dricker han lite vatten och går ut ur köket och lägger sig under matbordet, efter frukost lägger han sig i min säng i stället. Alltid samma rutiner medan Storm inte har några direkta måsten utan lägger sig där han för tillfället har lust.
 
På jobbet i kontorsstugan väljer Frey oftast att ligga ute medan Storm som börjar bli lite till åren gärna ligger inne i korgen under skrivbordet. Sista två timmarna på arbetsdagen brukar oftast Frey också vilja komma in, nästan på slaget 14,00 varje dag börjar han yla och tala om att han vill komma in till oss andra.
Då går han in genom dörren, sätter sig på dörrmattan på samma plats varje gång och får en godis. Jag tar fram hans liggunderlag och sätter mig vid datorn för att fortsätta jobba. Varje gång kommer han smygande och vill nästan sitta i mitt knä och varje gång visar jag honom att det är bättre att han ligger på sitt underlag i stället. OK, säger han och ligger där i fem minuter, sedan tassar han bort till min kollega och buffar på hennes godisficka, får en godis och slår sig sedan till ro på sitt underlag. Ca tjugo minuter innan vi ska gå hem tycker han att det är dags att göra sig i ordning och avgå. Varje gång vi är där och jobbar, samma sak.
Han är en rutinernas man denna Frey, i hans värld skapar rutiner trygghet och ordning och reda i tillvaron.
 
Med Storm kan man alltid säga " nej gubben vi gör såhär idag istället"  "Ok", säger han då, inga problem.
Frey kan bli rent upprörd om man ändrar något han är van vid, om han kunnat prata hade det nog låtit såhär "nämen, nämen, herregud såhär brukar vi inte göra, hur ska det gå nu då, ojojoj"

Två individer av samma art och samma ras, men så olika. Den ena kan ta dagen lite som den kommer medan den andra gärna vill ha lite rutiner.
Jag har ju berättat tidigare om Freys rädslor och osäkerhet och det är som att rutinerna i vardagen liksom skyddar honom från saker som kan vara läskiga. Vi jobbar hela tiden med hans självförtroende och ger honom den tid han behöver i nya och "konstiga" situationer och det går allt lättare för honom att övervinna osäkerheten och hantera nya situationer.
I vår fyller han fyra år och då kanske han faktiskt växer i sin kraftfulla kropp, man vet aldrig.
 
Hursomhelst så älskar jag mina båda hundar av hela mitt hjärta, med olikheter och allt!
De berikar mitt liv så ofantligt mycket och jag har svårt att tänka mig en tillvaro utan dem <3
En av mina favoritbilder, den liksom lyser av liv och glädje 
 
Klas Eriksson
2016-03-01 @ 17:56:04

Vi är lika du och jag. Djurvänner och ordning och reda. Älskar mina djur Hubbe, Zita o lilla Kajsa. katten.
Hubbe äter inte torrfoder ur skålen. Bara ur min ficka då vi är ute på tomten eller promenaderna.
Fodret ska ha legat i vänster jackficka minst 15 minuter. Gun sur då han ratar skålen. Så sött.
Ge mig råd Carina om hur jag skickar lite bilder på mina hundar o havet o till sjöss. Smaskandes en glass i Sydney varje gång jag var där med bilbåten. 7500 bilar. Det du.
Sommar där nere nu.
Eller kan du hjälpa mig att göra en egen Blogg?

I förhoppning o krama hundarna o katten. / Klas

Nicole
2016-04-14 @ 19:39:09
URL: http://raxeiras.weebly.com

Så mycket igenkänning i det här inlägget :) Roligt att ha hittat hit!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

stormofrey.blogg.se

Livet med mina fantastiska polarhundar Frey och Samson och änglahund Storm. Glädje, tårar, lycka och sorg.

RSS 2.0