Växlande väder

Har vi nu. Ena dagen regn och rusk och nästa strålande sol och vackra färger.
Jag har haft mycket utomhusjobb i trädgårdar och då är det ju inte så kul att det regnar. Hundarna har fått stanna hemma mycket också då det inte känns ok att ha dem liggande ute i regnet medan jag jobbar, blir liksom en stresskänsla. Å andra sidan blir det absolut en stresskänsla att lämna dem hemma också då jag har som policy att inte lämna dem längre än fyra timmar, enstaka undantag har det hänt att det blivit lite längre.
 
Så det bästa är alltså att de helt enkelt får hänga med och att det är fint väder : )
 
Har funderat mycket på att byta foder till Storm. Han räknas ju som senior nu och har gått på en lightvariant av det foder han ätit tidigare. Är dock inte nöjd med det då ha typ tycks bajsa ut allt som kommer in och det kan ju inte vara meningen! Han är inte dålig i magen eller så men det är, som sagt, stora lass som kommer ut.,
Hundfodervärlden är en djungel. Jag har suttit i timmar och kollat och jämfört olika foder och blivit allt snurrigare i huvudet ju mer tiden gått. Det finns liksom ingen standard för foderinnehåll som gör det lätt att jämföra. Känns som man måste vara näringsexpert för att kunna avgöra.
Insåg dock tillslut att fodret han ätit sedan unga år faktiskt är minst lika bra som de andra stora jättarna, om man bortser från lightvarianten.
Då är frågan. Ska jag gå tillbaka till ursprungsfodret istället för ligthen och reglera fodergivan efter dagens aktiviteter? Det borde kunna funka så länge som han rör sig som han gör idag och är mycket i skogen.
Många foder innehåller omega 3 & 6 och glucosamin, vilket också höjer priset på fodret rejält. Men jag har fått lära mig att det inte är bra att tillsätta dessa ämnen i fodret då de kan härskna och helt enkelt förångas ur påsen vilket innebär att man betalar för något som kanske bara finns kvar i fodret de första portionerna. Bättre då att tillsätta dessa separat. 
Djungel var ordet och fortsättning följer säkert.
 
Frey har gjort framsteg på rädslefronten och är mycket bättre på att hantera situationer som han tidigare blev rädd för. Dock är den stora, vita vingfjädern fortfarande något som man åtminstone behöver skälla ut när den dyker upp, man vet ju aldrig med såna farliga grejer ; )
Över lag tycker jag att han känns lite vuxnare, eller ja, mer sansad i allafall. Han har fortfarande ett barnsligt uttryck i ansiktet och är mer söt än vacker om ni förstår vad jag menar. En granne är så fascinerad över hans uttrycksfulla ansikte att hon brukar säga att hon inte skulle bli förvånad om han plötsligt en dag börjar prata, och jag kan nog bara hålla med henne. Prata gör han ju förstås på malamutevis både med kropp och röst.
Vi väntar på att temperaturen ska hamna under tiogradersstrecket så vi får ta fram cykeln igen och börja dragträna, fortfarande lite för varmt här och jag tycker att Frey är lite mer värmekänslig än vad Storm är.
Har ett däck här hemma som vi brukar träna styrka och dragglädje med, det får räcka så länge tillsammans med våra långa turer i skogen.
 
Jag har jobbat mycket med min utbildning i trädgårdsdesign och fått fina omdömen så här långt från mina lärare. Nu har utbildningen gått in i ett nytt skede där det handlar om att göra funktionsplaner och så småningom göra ritningar. Min plan är att lägga mycket tid på den här delen och jag vet att jag faktiskt jobbat så pass bra hittills så jag har faktiskt mycket tid till mina ritningar i vinter, skönt. Roligt är det ju också förstås, har ju jobbat praktiskt med det här i flera år lite på lärlingsplanet så det blir kul att få utvecklas och lära sig mer.
 
Tar en snabbtripp över helgen upp till Jämtland om ett par veckor. Blir ett härligt avbrott från vardagen att få träffa goa vänner och prata ikapp oss lite, var ju ett tag sedan vi sågs.
 
Lite bilder då, från några vackra höstmornar, håll tillgodo och sköt om er : )
 
Dimman har landat i miljoner spindelnät
 
Ett naturens mästerverk
 
I trollskogen : )
 
 
 
Vattnet är ännu så pass varmt så det "ryker" i den kyliga morgonluften
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

stormofrey.blogg.se

Livet med mina fantastiska polarhundar Frey och Samson och änglahund Storm. Glädje, tårar, lycka och sorg.

RSS 2.0