Trög start

Oktober är här och temperaturen har äntligen nått en nivå då vi kan börja dragträna med cykel.
 
Såg fram emot den här dagen då det liksom är början på vintern för mig.
Storm är ju pensionerad och drar bara kortare sträckor fina vinterdagar, men Frey behöver sin dragträning. Med sjunkande temperaturer ökar behovet av fysisk aktivitet.
Så när det äntligen blev kallare än 10 grader letade jag fram dragselen och riggade cykeln.
Selade på Frey som sin vana trogen ser ut som om selen ska döda honom medan jag klär på honom, det går förstås över så fort den är på.
 
Låter Storm ägna sig åt ett litet godissök medan vi ska vara borta på vår första tur som brukar hamna på sisådär 6-7 km.
Frey är inte typen som kastar sig iväg och det brukar ta en 5-600 meter innan han samlar sig och går som tåget. Speciellt de första rundorna brukar han tuffa på som bara den.
 
Men nu verkar han mer inställd på SJ´s sätt att gå som tåget, dvs med stora förseningar......
Okoncentrerad, vimsig och faktiskt ointresserad har han varit på våra första svängar. Visst några hundra meter här och där dyker lokomotivet upp och drar jättefint, men de gångerna är alltför få.
Det kostar massor av mig att tålmodigt bli stående en stund här och en stund där, vet inte riktigt hur jag ska lösa situationen.
Jag förstår ju att det inte är roligt att dra alldeles själv, jag har funderat på att ta draghjälp av en annan cyklist eller fyrhjuling. Men om jag tar draghjälp hur kommer den fortsatta utvecklingen att bli då? Kommer han bara att dra om någon är framför honom?
Har en liten gåta att lösa här, så synd att Storm inte håller för att ligga och nöta längs vägen och kan vara sällskap i träningen.

Nu i helgen provade jag att byta miljö då vi befann oss i skogarna utanför Arboga, men ingen skillnad...
 
Något för hundpsykologen att bita i, hahaha
 
Tips och råd mottages tacksamt :)
 
 
2016-10-16 @ 20:34:52

Lätt löst! En dragkompis = ny flock medlem ❤️




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

stormofrey.blogg.se

Livet med mina fantastiska polarhundar Frey och Samson och änglahund Storm. Glädje, tårar, lycka och sorg.

RSS 2.0