Samson

Nu har han bott hos oss lite drygt en månad, lille Samson.
Vi börjar känna varandra nu och rutiner börjar ta form runt mat, utgång och sovdags.
 
Samson har åkt bil och båt och är väldigt avslappnad och cool då. Men det var läskigt att åka med mig på fyrhjulingen, då satt han tätt tryckt intill mig och darrade.
 
Den här lilla killen är rätt cool överhuvudtaget, så länge han har Storm och Frey i ryggen.
Har upptäckt att jag måste gå iväg lite med bara honom ibland så han får bygga ett eget självförtroende.
 
Just nu är han inne i en period som väl närmast kan beskrivas som trotsålder, väldig intensitet och påstridighet blandas med en duns på golvet när han somnar. Den här perioden i valpens liv är dock ganska kort innan en lite lugnare tid infinner sig, då man kan träna lite mer kontinuerligt på viktiga saker. Sedan vid 5-7 månader kommer könsmognaden och det känns ju lite kul och intressant att den sammanfaller med högsäsong på jobbet  ;)
 
Storm har satt sig i respekt även om han ibland leker med Samson, men då ska det vara utomhus och på hans villkor. Inte mig emot eftersom jag eftersträvar lugnt beteende inomhus.
Frey har det lite kämpigare, Samson är ständigt på honom och gnager och rycker och drar. Hans tålamod är närmast oändligt och ibland får jag befria honom från uppvaktningen.
Men faktum är att jag nog ändå hade rätt om Frey när det gäller att vara lekfarbror, även om det tagit lite tid. De har väldigt roligt tillsammans ute när de får rusa och busa fritt, gräva gropar och brottas.
 
Samson kan ännu så länge ha sin valpsele, men han växer så det knakar!!
När jag är tvungen att ha honom i koppel kan jag riktigt känna hur stark han är redan, som en liten björn. Han går gärna framför, bredvid Frey och drar oss framåt med kraft. Han har alla förutsättningar att bli en riktigt bra draghund och det är dags att hitta något med lite lagom tyngd att låta honom släpa på.
 
Ja, Samson är cool, envis och framåt. Ibland är han som en liten ettermyra för att i nästa stund gömma nosen under min haka och gosa. Men man får alltid vara beredd på att krokodiltänderna dyker upp, har haft ett litet jack i näsan och vi bär alla spår här och var efter hans tänder. 
Jag tror att han vid det här laget har tuggat i sig i runda slängar 150 småtuggben + lite annat :)
Vi längtar verkligen efter att den värsta tugg- och bitperioden ska vara över.
 
I sin fina julslips som han faktiskt hade på sig hela julafton utan att bita sönder den.
 
    Med sin idol, Frey <3
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

stormofrey.blogg.se

Livet med mina fantastiska polarhundar Frey och Samson och änglahund Storm. Glädje, tårar, lycka och sorg.

RSS 2.0