Frey

Goaste, fina Frey!
Så mycket har hänt i hans liv det senaste dryga halvåret och han har kämpat med att hantera allt så gott han har kunnat.
 
Först kom Samson in i hans liv och nyligen lämnade Storm hans liv...
 
För Frey som gillar när allt liksom lunkar på lite grann på samma sätt hela tiden har det varit en jobbig tid, speciellt att Storm inte längre finns vid hans sida. Han har ju liksom funnits där i hela hans liv.
Även om de rök ihop så stickor och strån rök då och då märks det så tydlligt att Storm, förutom jag själv, var Freys trygghet och ryggrad. I veckor var han jättelåg och började till och med sova i vår säng nästan varje natt.
Varje dag fick jag kämpa för att få honom att höja svansen och vifta lite på den. Vi delade verkligen sorgen och saknaden.
 
Samtidigt som Storm lämnade oss började också Samson ta för sig ännu mer än tidigare, det är lite som att han såg sin chans. Frey låter honom hållas och har bara sagt ifrån vid ett litet fåtal tillfällen. Hans tålamod är beundransvärt och överstiger helt klart mitt eget vid flera tillfällen 😃
Min gissning är att det inte ligger i Freys intresse att ta över Storms ledande roll, att det helt enkelt inte står på hans agenda. Men leda kan man göra på olika sätt, även med tålamod och lugn, så vi får se hur saker och ting utvecklar sig.
 
Vi har helt klart haft en tuff tid, både med att gå vidare och med att finna oss i de nya roller som situationen gett oss. Vi är påväg framåt nu, Frey känns lugnare och liksom mer jordad än tidigare på något sätt. Vi kommunicerar lågmält, han är otroligt lyhörd och följsam, är helst där jag är. Han är också oerhört försynt och ofta får man stanna upp lite för att hinna förstå vad han vill och känner. Hans glädje när han upptäcker att man förstår är som balsam för själen, hela han lyser upp. 
Han får gradvis allt större förtroenden utan att vi kräver för mycket av honom, och han växer och visar en stolthet över att vi litar på att han vet vad som är rätt. Han är en individ att lita på och det märks att den känslan är ömsesidig.
 
Ibland får jag rädda honom från Samsons upptåg och avbryta när Samson går över gränsen i sin lekiver. Jag tror faktiskt att Frey vet att jag vet när han får nog av sin lillebror och att han tycker det är skönt att jag liksom kan ta över och få stopp på yrvädret. ❤
 
Frey har blivit en stor och vacker pojk nu och vår relation utvecklas hela tiden. Kanske har han i sin försynthet fått för lite uppmärksamhet vid sidan av Storm, men hans kvaliteter och klokheter har jag alltid sett. Nu får de blomma ut till fullo.
 
Jag hoppas att Samson en dag inser att han har mycket att lära av sin storebror, att han sansar sig lite och kan ta in det Frey förmedlar.
För bättre förebild än min älskade Frey med sin klokhet och sitt tålamod kan han aldrig få!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

stormofrey.blogg.se

Livet med mina fantastiska polarhundar Frey och Samson och änglahund Storm. Glädje, tårar, lycka och sorg.

RSS 2.0