Nästan fyra månader

Jaa, så lång tid har gått sedan slagsmålet då allt rasade.
Lång tid med hårt arbete och planering, motgångar och glädjeämnen.
 
Ett tag var jag så nära att välja omplacering att jag hade börjat på ett tårdrypande mejl till vår uppfödare. Men jag kunde inte riktigt förmå mig att skicka det. Idag är jag glad att jag raderade det.
Vi är på inget sätt i mål ännu men läget är så mycket förbättrat att jag på riktigt börjar tro att vi kommer att lösa detta.
 
Numera tar jag ensam ut dem på långpromenader i skogen och det går fint, jag har alltid ett extra öga på Samson och vad han kan hitta på och Frey har ett lite längre koppel än Samson. Men såhär långt råder en vänlig stämning och killarna gör lekinviter mot varandra. Dock är Samson fortfarande för burdus i Freys ögon så han vänder bort ganska omgående och jag får hålla tillbaka lillebror.
 
Inomhus har de fortfarande en varsin del av huset, vi skyndar mycket långsamt på den fronten.
Men under veckan som gått har vi infört gemensam mystid i soffan. Det innebär att bägge är med oss i varsin ände av soffan med oss i mitten, de tycker båda att det är jättemysigt, rullar ihop sig och njuter. Och viktigast av allt, bägge är helt avslappnade i situationen!!
Det här är en jättestor seger i mina ögon!
Det brukar sluta med att Samson somnar och blir kvar i soffan hela kvällen medan Frey ligger kvar tills han tycker det blir för varmt, då går han ofta tillbaka till mattan under köksbordet som är hans favoritplats.

För ett par veckor sedan flyttade vi in i vårt nya lilla hus och jag var lite orolig att det skulle påverka stämningen hundarna emellan. Jag var beredd på att hundarna skulle blir oroliga och att vi skulle få backa flera steg i våra övningar. Men de har anpassat sig både snabbt och bra till sitt nya hem och det har gått mycket bättre än jag vågat hoppas.
 
Jag måste få framhäva en figur som haft en jättestor och för mig helt avgörande roll i att vi nått så långt som vi gjort. En figur som vuxit i rollen och visat både klokhet, tålamod och lugn i alla upptänkliga situationer och som jag kunnat lita på helt och hållet. Utan hans fantastiska insatts hade nog inte Samson varit kvar hos oss längre.
Den jag pratar om är Frey, älskade fina och underbara Frey! Han har varit så otroligt duktig och tydlig. Ibland får jag hjälpa honom att få Samson att förstå, men jag tror att han sakta börjar få sin lillebror att fatta att man måste lyssna på andra.
Lilla Frey som tidigare vandrade lite i skuggan av Storm har vuxit upp till en balanserad och mycket klok hund och jag är så oändligt glad och tacksam att ha honom vid min sida 💕
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

stormofrey.blogg.se

Livet med mina fantastiska polarhundar Frey och Samson och änglahund Storm. Glädje, tårar, lycka och sorg.

RSS 2.0